A költészet legkorábbi és legfennköltebb darabjai – amelyek az emberek előtt ismertek – a Szentírásban találhatók. Mielőtt még a föld legősibb költői megénekelték volna soraikat, a midiáni pásztor már lejegyezte Istennek Jóbhoz intézett szavait, amelyek a maguk nemében páratlanul fenségesek, és az emberi lángelmék legkiválóbb alkotásai sem közelítik meg szépségüket. {Ed 159.1}
„Hol voltál, amikor a földnek alapot vetettem? …Ki zárta el ajtókkal a tengert, amikor buzogva előtört a föld gyom rából, amikor felhőbe öltöztettem, és sűrű homállyal takartam be, amikor határt szabtam neki, zárat és ajtókat raktam rá, és ezt mondtam: Eddig jöhetsz, tovább nem! Ez ellene áll büszke hullámaidnak! {Ed 159.2}
„Eljutottál-e a hó raktárához? A jégeső raktárát láttad-e? Melyik útról oszlik el a világosság, és honnan árad szét a keleti szél a földön? Ki ásott csatornát a felhőszakadásnak, és utat a mennydörgő viharfelhőnek, hogy esőt adjon a lakatlan földre, az ember nem lakta pusztára,hogy bőven megitassa a puszta sivatagot, és zöldellő növényzetet sarjasszon?”
„Össze tudod-e kötni a Fiastyúk szálait? A Kaszás-csillag köteleit meg tudod-e oldani? Föl tudod-e kelteni időben az állatöv csillagait? Tudod-e vezetni a Nagymedvét fiaival együtt?”
{Ed 160.1}
„Arámból hozatott ide Bálák, Kelet hegyeiről Móáb királya: Jöjj, átkozd meg Jákóbot, jöjj, kárhoztasd Izráelt! Hogy ronthatnám meg, kit Isten nem ront meg? Hogy kárhoztatnám, kit az Úr nem kár hoztat? Jól látom őt a sziklacsúcsról, szemlélem a halmokról. E nép egyedül fog lakni, nem számítja magát a nemzetek közé. {Ed 160.5}
Áldásra kaptam parancsot, s ha ő áld, meg nem másít hatom. Nem látnak bajt Jákóbban, nem látnak nyomorúságot Izráelben. Vele van Istene, az Úr, királynak szóló ujjongás hangzik benne… Nem fog a varázslás Jákóbon, sem az igézet Izráelen. Idejében megmondják Jákóbnak, Izráelnek, hogy mit tesz az Isten.” {Ed 161.1}
Az újonnan megteremtett föld felett, amely tökéletesen és makulátlanul tündökölt Isten mosolyában, „együtt örvendezének a hajnalcsillagok, és Istennek minden fiai vigadozának” (Jób 38:7). Ugyanígy az emberek szíve is – a mennyel összhangban – dicsőítő énekekkel válaszolt Isten jóságára. Az emberi történelem sok eseményéhez kötődnek különböző énekek és zeneművek. {Ed 161.5}
Izrael seregei is hálaénekkel indultak a nagy szabadításra Jósafát vezetése alatt. Jósafáthoz hírnök érkezett egy fenyegető hadjárat hírével. „…nagy sokaság jön ellened, Moáb fiai és Ammon fiai, és velük mások is” – szólt az üzenet. „Megfélemlék azért Jósafát, és az Urat kezdé keresni és hirdete az egész Júda országában böjtöt. Azért felgyűlének a Júdabeliek, hogy az Úr segedelmét keressék, Júdának minden városaiból is jövének, hogy az Urat megkeressék.” Ekkor Jósafát megállt a nép között az Úr házának udvara előtt, kiöntötte lelkét imában, igényelte az Isten ígéretét, bűnbánó szívvel vallotta meg Izrael gyámoltalanságát. „…nincsen mi bennünk erő e nagy sokasággal szemben, mely ellenünk jön. Nem tudjuk, mit cselekedjünk, hanem csak te reád néznek a mi szemeink” (2Krón 20:2, 1, 3, 4, 12). {Ed 163.1}
Ekkor Jaházielre, egy lévitára „az Úrnak lelke szálla… És monda: Mindnyájan, akik Júdában és Jeruzsálemben lakoztok, és te Jósafát király, halljátok meg szómat! Így szól az Úr néktek: Ne féljetek és ne rettegjetek e nagy sokaság miatt; mert nem ti harcoltok velük, hanem az Isten. Nem kell néktek harcolnotok, ha nem csak álljatok veszteg, és lássátok az Úrnak szabadítását rajtatok. …ne féljetek és ne rettegjetek! Holnap menjetek ellenük, mert az Úr veletek lesz” (2Krón 20:14-17). {Ed 163.2}
„Isten! én Istenem vagy te, jó reggel kereslek téged; téged szomjúhoz lelkem, téged sóvárog testem a kiaszott, elepedt földön, a melynek nincs vize… Mert segítségem voltál, és a te szárnyaidnak árnyékában örvendeztem.” „Miért csüggedsz el lelkem, és miért nyughatatlankodol bennem? Bízzál Istenben, mert még hálát adok én né ki, az én szabadítómnak és Istenemnek.” „Az Úr az én világosságom és üdvösségem: kitől féljek? Az Úr az én életemnek erőssége: kitől remegjek?” {Ed 164.4}
Ugyanez a bizalom sugárzik azokból a szavakból is, amelyeket a trónjától és koronájától megfosztott király, Dávid írt, amikor elmenekült Jeruzsálemből Absolon lázadásakor. A menekülés miatt szomorúan és kimerülten pihent néhány órát társaival a Jordán mellett. Arra ébredt, hogy azonnal tovább kell menekülniük. A sötétben bizonyára nehéz lehetett az átkelés a mély, sebes sodrású folyón a férfiakból, asszonyokból és kisgyermekekből álló csoportnak, hiszen az áruló fiú már a nyomukban volt. A legsötétebb próba ezen órájában énekelte Dávid a következőket: {Ed 164.5}
„Ama napon ez éneket énekelik Júda földén: Erős városunk van nékünk, szabadítását adta kőfal és bástya gyanánt! Nyissátok fel a kapukat, hogy bevonuljon az igaz nép, a hűség megőrzője. Kinek szíve reád támaszkodik, meg őrzöd azt teljes békében, mivel Tebenned bízik; Bízzatok az Úrban örökké, mert az Úrban, Jehovában, örök kőszálunk van” {Ed 167.1}
A Bibliában található énekek története mind-mind elmond nekünk valamit arról, milyen helyzetekben jelent áldást a zene és az ének. A zenét gyakran használják gonosz célokra, így lesz a kísértés egyik legcsábítóbb formája. Helyesen alkalmazva azonban Isten értékes ajándéka, amely az ember gondolatait emelkedett és nemes témákra tereli, ihleti és felemeli lelkét. {Ed 167.4}
Ahogy Izrael gyermekei a pusztában szent énekekkel tették örömtelibbé az utat, ugyanúgy int bennünket is Isten arra, hogy szerezzünk örömet másoknak a vándorlás során. Kevés olyan módszer van, amivel hatékonyabban tudnánk memorizálni az Ige szavait, mint ha énekben ismételjük azokat. Az ilyen dalnak hatalmas ereje van. Hatalma van ahhoz, hogy legyőzze durva és faragatlan természetünket, hogy élénkítse gondolkodásunkat és együttérzést ébresszen bennünk, elő segítse a közös munkát és kiűzze a borúlátást a bal sejtelmekkel együtt, amelyek rombolják bátorságunkat, elszívják erőnket. {Ed 167.5}
A zene az egyik leghatékonyabb eszköz arra, hogy az emberek szívébe lelki igazságokat juttassunk. Milyen gyakran megtörténik, hogy amikor nehéz próbákban vagyunk és csak nem összeomlunk, eszünkbe jut egy régi gyerekdalból né hány igei gondolat, mire a kísértések elveszítik erejüket, életünk új értelmet, új célt nyer, és másoknak is bátorítást, örömöt tudunk vinni! {Ed 168.1}
A zene és az ének oktatási szerepét sem szabad lebecsülnünk. Csendüljön ének az otthonunkban, édes és tiszta dallamok, s akkor kevesebb indulatos szó hangzik el, több lesz a vidámság, a remény és az öröm. Legyen éneklés az iskolában, s akkor a tanulók közelebb kerülnek Istenhez, tanáraik hoz és egymáshoz. {Ed 168.2}
Amint Megváltónk odavezet bennünket az örökkévalóság küszöbéhez, ahol Isten dicsősége árad, elkaphatjuk a trón körül álló mennyei kórus dicsőítő énekének egyes hangjait, és amikor az angyalok dalának visszhangja földi otthonunkban is felhangzik, szívünk közelebb kerül a mennyei énekesekhez. A mennyel való közösség már a földön elkezdődik. Itt tanuljuk meg a dicsőítés alaphangját. {Ed 168.4}